Van Noorwegen naar België

Maandag 4 augustus
Rond de middag vertrekt de boot richting Noorwegen. Er waait een harde wind en ondanks de pillen tegen de zeeziekte is Marijke de eerste die boven het toilet hangt. Iedereen zwalkt door de gangen als bezopen matrozen. Overal zitten mensen met witte gezichten of hangen over de reling buiten, en dat is beslist niet om van het mooie uitzicht te genieten. Als extra service heeft het personeel op diverse punten in de gangen spuugbakjes neergezet.
Als de wind afneemt gaan we onze lege magen weer vullen aan het koude buffet. We neuzen nog even in de taxfreeshop en staan verbaasd over de grote hoeveelheden drank en vlees die de Noren mee van boord nemen. Kennelijk kennen ze geen douane-angst.

Dinsdag 5 augustus
Rond half elf staan we weer op Noorse bodem.
We nemen de E30 naar het noorden en dan de E16, weg 7 en weg 48. Bij Gjermundshamn steken we met een veerboot de Hardangerfjorden over naar Löfallstrand en nemen de 551 richting Odda. Een mooie route om te rijden. Vanaf Odda nemen we de E134 richting Oslo. We overnachten onderweg bij camping Roldal.

Woensdag 6 augustus
Hoewel Ruud en Henny en wij nog een route door het zuiden van Noorwegen uitgestippeld hadden, zien we hier van af. We zitten vol met indrukken en Ruud en Henny willen zo snel mogelijk naar huis om kinderen en kleinkinderen te zien.
We nemen de brug bij Drammen (55 Noorse kronen) en vieren onze laatste gezamenlijke avond op de camping in Drammen.

We hebben een fantastische reis gehad, veel gezien, veel gelachen en we zijn alle vier zeer tevreden over hoe het is gelopen. Het is een groot voordeel als je zelf de mensen kunt kiezen waarmee je reist.

Donderdag 7 t/m zaterdag 9 augustus
We volgen de E6 richting Göteborg naar Helsingborg. We steken met de pont over naar Denemarken en overnachten op camping Naerum.
We trakteren ons zelf op nog enkele dagen Kopenhagen. Camping Charlottelund is nu overvol, in tegenstelling tot de heenweg. Vanuit de camping hebben we een makkelijke busverbinding naar het centrum. We kopen nog enkele cadeaus voor vrienden, slenteren weer even door de straatjes van Kopenhagen en zetten ons met een boek in onze camper om bij te komen van alle impressies van de afgelopen maanden.

Zondag 10 t/m dinsdag 12 augustus
Aan de beeldentuin in Oslo zijn we niet toegekomen, mede ook vanwege het slechte weer. De beeldentuin van museum Louisiana kan ons niet ontgaan omdat wij er op onze terugweg bijna langs rijden. Het museum ligt aan zee en in de prachtige tuin komen de beelden goed tot hun recht. Zonder moeite hebben we uren rondgelopen en foto’s gemaakt.

We rijden door naar Nyborg en belanden bij een mooie camping aan zee. Hier kunnen we rustig aan ons verslag voor de site werken. De laatste etappe van IJsland willen we af hebben voor we uit Denemarken vertrekken, en dat gaat ons lukken.

Woensdag 13 augustus
De klus is geklaard. We kunnen vertrekken en verlaten Denemarken bij Flensburg (via de E20 en E45). We rijden verder richting Hamburg, Bremen en Osnabrück. Even voor deze plaats (afrit 65 op de A1) gaan we naar een “Autohof” om een hapje te eten en te kijken naar overnachtingsmogelijkheden. We slapen onder de verlichting van een grote lantaarnpaal pal voor de ingang van het restaurant dat de hele nacht open is. Veiliger kan het niet.

Donderdag 14 augustus
We vieren de verjaardag van Marijke met een simpel ontbijt in het restaurant. De verse broodjes zijn een goed begin van de dag.

Rond de middag komen we in Aken aan. Midden in het centrum heeft de gemeente een kampeerplaats voor campers gemaakt. Er is een douche, toilet en afwasmogelijkheid; bovendien komt er elke morgen een bakker met verse broodjes. Een aanrader (waypoint N 50º45.722’, E 006º06.159’). Er is een uitstekende busverbinding naar het hart van de stad.
We nemen koffie met gebak, lunchen ter ere van Marijkes verjaardag op het terras bij de Dom, doen inkopen, en zijn aan het einde van de middag bij de camping terug.
Er komt een stevige four-wheel drive camper het terrein op rijden. Een ideale camper voor Afrika. De mensen gaan achter ons staan en de vrouw komt langs om te vragen of wij de “Women on Wheels” zijn. Aan ons logo en de Volkswagenbus had ze ons herkend. Vrienden van hen waren vorig jaar met ons naar Syrië en Jordanië geweest en hadden hen op onze site geattendeerd. Leuk toch!
We hebben nog een rondleiding gehad in hun zelfgebouwde camper.

Vrijdag 15 augustus
We dwalen nog wat door Aken en rommelen in de bus. Maandagmorgen kunnen we pas in mijn huis in Solwaster, tot dan zitten er huurders in.

Zaterdag 16 augustus
Op naar de camping in Sart. In Spa gaan we even geld halen. We kunnen de auto niet parkeren, dus vraag ik Marijke of zij voor mij 500 euro wil pinnen. Tenslotte wil de tuinman na 4 maanden wel eens geld zien. Ze doet alle handelingen, en aan het einde komt mijn pasje eruit en staat op het display dat er een technische storing is. Geen geld dus. Bij een andere bank zijn de bedragen gelimiteerd en kan ik niet meer dan 200 euro krijgen.
Eenmaal terug op de camping, kijk ik op mijn bankoverzicht en zie dat er, naast de 200 euro, wel 500 euro is afgeschreven!! We hebben heel wat actie ondernomen om deze fout recht te zetten. Tot nu toe is het bedrag nog niet teruggestort, we wachten af.

Zondag 17 augustus
We rijden ‘s middags naar Solwaster en zetten mijn camper in de wei. De huurders zijn aan het wandelen en we kijken even hoe huis en tuin er bij liggen.

Het hele huis is door een van mijn vrienden, Dirk v.d. Grift, aan de buitenkant geverfd. Fantastisch!! Wat een klus. Hebben jullie ook zulke lieve vrienden?

Maandag 18 augustus
Tot 7 september zitten we nog in de Ardennen. We poetsen auto en huis en leggen de laatste hand aan dit verslag. We gaan nog even naar de camperbeurs in Düsseldorf en dan begint ons “gewone” leven weer.

We kijken terug op een prachtige reis in goed gezelschap. In totaal hebben we 10.000 km afgelegd en heeft mijn camper de 100.000 km gepasseerd.
De komende maanden gaan we verder met de praktische voorbereidingen voor Afrika.
Marijke probeert nu wanhopig het te hoge uitgavenpatroon tijdens deze reis te compenseren door te zoeken naar een vijfdaagse job. Hopelijk lukt haar dat.
Eind december vertrekken we naar Afrika. Dan kunnen we jullie weer deelgenoot maken van onze ervaringen.
Dank voor alle, vaak hartverwarmende reacties in het gastenboek.