Nederland – Spanje

Eindelijk kunnen we weer op reis!
De corona-onderbrekeningen en busmankementen liggen achter ons en de voorbereidingen voor Marokko en Zweeds Lapland – de komende twee reizen – zijn in volle gang.
De twee reizen sluiten naadloos op elkaar aan met ruimte voor één dag Nederland om de zomeruitrusting voor de klaarliggende winteruitrusting te wisselen. Als de reis loopt zoals we plannen zijn we eind maart terug in Nederland.

Zaterdag 12 november 2022
Rond 12 uur vertrekken we moe en uitgeblust uit Nederland om na 300 km te stoppen in Lens in Frankrijk. Op een shabby camperplek met “vaste camperbewoners” met aggregaten stallen we ons busje. Geen ideale plek maar het voelt veilig. Total loss liggen we om 8 uur in bed om er de volgende morgen om 7 uur weer uit te komen

Zondag 13 november
Via de rustige A28 op weg naar Le Mans. Een mooie route, de prachtige belichting wordt afgewisseld met heftige mistbanken.

Ons eerste probleem dient zich aan bij de tolpoortjes van de tolwegen. Onze tolbadge op de voorruit weigert dienst. Als we de ramen openen en met de badge in de hand wapperen gaat de slagboom omhoog. Niet zoals het hoort maar het werkt wel.

Aan de oude Romeinse stadsmuur van Le Mans vinden we een schitterende camperplek.

Van hieruit zijn we binnen 10 minuten bij de mooie Gotische kathedraal van Saint Julien en in de oude binnenstad.

Onze zoektocht naar een eettentje loopt op niets uit. Alles is dicht en de stad lijkt in winterslaap. Dan maar iets uit de diepvriesvoorraad.

Maandag 14 november
Het is voor ons iets nieuws om in de winter te reizen. De uitdagingen zijn iets groter. Zowel wat het vinden van camperplekken betreft als het vroege donker worden.
Rijdend op de A28 verbaast het ons hoe ver de prijzen van de diesel uiteen liggen. Bij Total staan lange rijen en is de diesel het goedkoopst en bij Shell ben je direct aan de beurt. Een Nederlander gaat bij een verschil van 40 eurocent al snel naar de goedkoopste en wij doen dat uiteraard ook!
De door ons uitgezochte camperplek bij een sportveld ziet er verlaten uit en wij zijn de enige camper. Doorrijden dus. Gelukkig vinden we 50 km achter Bordeaux, vlak naast de A63 een camping die nog open is, Camping des Forges. Wij zijn samen met een Duits stel de enige gasten. Maart veilig staan we wel.

Dinsdag 15 november
Het is onze bedoeling om vandaag in Spanje voorbij Burgos te komen. Bij dit slechte weer, veel regen en harde wind, kun je het beste in de camper zitten.

Over de grens belanden we direct op een tolweg. We wapperen, gezien onze Franse ervaringen, met onze tolbadge uit het raam. De mensen achter ons moeten vast gedacht hebben “wat een vreemde vrouwen”. Maar hoe we ons ook inspannen, geen beweging in die slagboom.
Dan maar weer op de ingewikkelde ouderwetse manier met geld of creditcard. Het probleem daarbij is dat de onderste geldinvoer te laag en de bovenste te hoog zit, met name voor mijn armen. Na 468 km vinden we een camperplek in Palencia tegenover een tankstation met winkeltje, dicht naast de snelweg. Prima plek voor een nacht.

Woensdag 16 en donderdag 17 november
De route langs de westkant van Madrid (A66) bevalt ons uitstekend. Geen tolpoortjes, weinig verkeer en het is ontspannen rijden. We passeren de 100.000 km op onze teller. Hoeveel zullen er nog volgen?

Onze overnachtingen worden bepaald door de camperplekken die beschikbaar zijn. In het dorpje Cañaveral vinden we Camperpark Cáceres Natura. Er is ruimte voor 50 campers en is prachtig gelegen.

We komen dit jaar opvallend veel alleen reizende vrouwen met honden in busjes tegen. Ze zijn vanuit  hun campers aan het werk op hun computer. Het is een ander type camperaars: ze groeten, maar maken verder geen contact. Noch met ons noch met de andere alleen reizende vrouwen.
Alsof ze allemaal in hun eigen bubbel leven en werken. Misschien moet je het zien als arbeidsdiscipline? Het kan ook toeval zijn dat wij net vier contact mijdende vrouwen tegen komen. Misschien is er na corona en het vele thuiswerken een nieuwe groep werkende en reizende jonge camperaars ontstaan. Wij zijn benieuwd of dit beeld verderop in onze reis zich herhaalt of dat het een toevalstreffer is.

Vrijdag 18 tot maandag 21 november
Het is 10 graden buiten, behoorlijk koud voor Spaanse begrippen. We gaan op weg naar Cáceres, waar we een aantal dagen willen blijven en de stad nog eens willen bezoeken.
Als wij onze voorraden aanvullen bij de Lidl en willen vertrekken, rijden wij ons bijna vast in de smalle en drukke parkeerplaatsen.
Op naar de nog open Camping Cáceres! De weg komt me bekend voor en ik realiseer me dat we hier ongeveer 8 jaar geleden ook al eens hebben gestaan.
Het is een camping met restaurant en eigen toiletblok bij de camper. Wat een luxe!

We starten onze standkachel en die slaat niet aan!!! Nee, het kan niet waar zijn. We zien in de verte onze reis naar Zweeds Lapland voor de derde keer de lucht in vliegen.
We hopen op een kapotte zekering, maar dat is het niet. Ook zit er voldoende koelvloeistof voor de standkachel in het reservoir. Het enige wat we nog kunnen bedenken is dat de temperatuur in de camper te hoog is en de kachel daardoor niet aanslaat. Alle deuren gaan open en de kou komt binnen. We starten de kachel opnieuw en wachten uiterst gespannen af of hij aanslaat. En hij doet het. Wat een opluchting!!
Na al deze spanning hebben we wel een etentje in het warme camping restaurant verdient. Het wordt een verse inktvis met salade.

Als wij zaterdagmorgen de stadsbus willen nemen naar Cáceres worden we tot onze verbazing niet meegenomen omdat we geen mondkapje bij ons hebben. Er zit niet anders op dan terug naar de camper en de volgende bus nemen.
Dwalend door de oude stad kan Marijke zich niet herinneren hier ooit geweest te zijn, zelfs het grote plein roept geen herkenning op. Maar als we bij een tapas tent komen waar we 8 jaar geleden ook gegeten hebben verdwijnt de mist! Gelukkig maar, anders zou ze blijven zeggen dat we nog nooit Caceres zijn geweest.

Het is heerlijk om rond te dwalen en te genieten van al het schoons en niets te moeten. We hebben het gevoel al een maand op reis te zijn.

De volgende dagen draaien we een wasje, maken de camper schoon en starten met ons verslag. Ook trekken we een heerlijke soep van allerlei verse groenten. We gebruiken de toiletruimte als plaatsvervangende keuken.

We zijn klaar om morgen verder te trekken.